Jak zrobić dobrą ulotkę?

 

Przeciętny życie ulotki jest krótkie. Produkt ma zwykle kilka sekund na to, żeby zainteresować odbiorcę i znaleźć się w jego kieszeni albo… w najbliższym koszu na śmieci. W dużej mierze od jej nieszablonowego projektu zależy, czy osoba, która ją otrzyma, zostanie w przyszłości Twoim klientem.

Ulotki mają wiele zalet:
•    Niski koszt produkcji i kolportażu.
•    Szybka możliwość wydruku nawet dużych nakładów.
•    Możliwość dotarcia do konkretnej grupy docelowej.
•    Idealna dla przedsiębiorców, którzy chcą zachęcić konsumentów do aktualnej promocji, wydarzenia.

Ale trzeba też pamiętać o kilku mniej lub bardziej istotnych mankamentach:
•    Ma je większość firm i bywa, że nie wyróżniają się na tle innych.
•    Niełatwo sprawdzić skuteczność ich działania.
•    Ulotność, trzeba się liczyć z faktem, że część z nich zostanie szybko wyrzucona.

„Koszoodporna” znaczy skuteczna

Zanim zaczniesz projektować wizytówkę, określ grupę docelową. Jeśli ulotka z założenia ma dotrzeć do wszystkich, to tak naprawdę nie dotrze do nikogo. Dlaczego? Nie każdy jest przecież zainteresowany zabiegami SPA, przeceną części samochodowych albo otwarciem przedszkola. Postaraj się, żeby materiały reklamowe dotarły do wybranej grupy klientów, np. ulotki informujące o kursach przedmaturalnych lepiej rozdawać w okolicach szkoły.

Zadaniem ulotki jest pomoc w sprzedaży produktu, który oferuje. Dlatego strona wizualna jest bardzo ważna. Jeśli nie zadbasz o jej wygląd nie tylko nie zyskasz klienta, ale możesz go nawet odstraszyć.

Nagłówek
To pierwsza rzecz, na którą zwraca się uwagę, dostając ulotkę. Powinna przyciągać i zachęcić do przeczytania całości. Dowiedz się, co jest dla klienta ważne i uwzględnij to w nagłówku. Dobrze jest wykorzystać chwytliwy, czasem prowokacyjny slogan. Np. firma wynajmująca limuzyny może użyć hasła „Rozmiar ma znaczenie”. Znacznie rzadziej umieszcza się w nagłówku nazwę firmy lub produkt. To nie jest wizytówka i sprawą drugorzędną dla klienta jest fakt, że ktoś prowadzi np. piekarnię „Krakus i syn”. Nie jest to jednak reguła i wiele zależy od reklamowanego produktu albo usługi.

Oprawa graficzna
Ulotka powinna mieć ciekawą formę. Układ tekstu i elementów graficznych musi być dobrze zaplanowany. Zbyt kolorowa wizytówka, z wieloma zdjęciami, odnośnikami lub drobną czcionką jest nieczytelna i może rozpraszać czytelnika. Lepiej więc zastosować jedną, większą grafikę. Natomiast duża ilość tekstu sprawia, że całość staje się nudna. Unikaj długich, rozbudowanych zdań. Nie ma sensu opisywanie np. historii i działalności firmy. Eksperymentuj z różnymi czcionkami i ich rozmiarami, ale zawsze wybieraj te, które są łatwe do odczytu.

STOP banalnym hasłom
Większość ulotek jest do siebie bardzo podobna, a przez to słabo utrwala się w pamięci. Bo czy można zapamiętać, która kawiarnia jest tą „Najlepszą w mieście”, kiedy większość (nie tylko kawiarni) ogłasza się w ten sposób. Mówi się, że pewne słowa przyciągają klientów jak magnes i „gwarantują sukces”. To m. in: darmowy, okazja, szybki, premia, zarobić, zysk, wygrać, łatwy, cieszyć się. Z drugiej strony, ile to ulotek z darmowymi zabiegami, szybkimi ratami i łatwym zyskiem wyrzuciliśmy do kosza? Zwroty te utarły się w świadomości klientów na tyle, że zwykle nie zwracamy już na nie uwagi.

„Zmuś” klienta do działania
Ulotka powinna przekonać klienta do wyboru Twojej firmy. Zwróć uwagę, na sposób przekazu informacji. Nie powinny być bierne, unikaj np. zwrotów: „Aby uzyskać więcej informacji, zadzwoń…” albo „Jeśli masz ochotę odwiedzić Bar Zagłoba…”. To nie stymuluje do działania. Zamiast tego należy zastosować tryb rozkazujący i wprowadzić ograniczenia czasowe: „Kup dwa produkty przed 22.12 i otrzymaj prezent”, „Odwiedź nas w poniedziałki i zyskaj 10%”.

Druga strona
Nie pozostawiaj pustej drugiej strony wizytówki. Zapełniając ją nie tylko oszczędzasz pieniądze, ale również zyskujesz dwa razy więcej miejsca na reklamę.
Możesz na niej umieścić m.in.:
•    Menu lub listę usług
•    Cennik
•    Kupony promocyjne
•    Duże logo
•    Mapkę z zaznaczonymi wskazówkami, jak dotrzeć do firmy
•    Rekomendacje klientów
•    Istotne wskazówki lub porady
•    Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Na co jeszcze zwrócić uwagę?
- Nie zapomnij o umieszczeniu danych kontaktowych.
- Jeśli chcesz zaprojektować kupon rabatowy, pamiętaj, aby jasno określić terminy i ograniczenia oferty.

Kiedy ulotka będzie skończona, warto pokazać ją zaufanej osobie. Może być nią ktoś ze znajomych, rodziny albo klient. Wskazówki osoby postronnej są bardzo przydatne, ponieważ spędzając dużo czasu nad projektem, można przeoczyć drobne literówki lub innego typu nieścisłości. Ostatnim etapem pracy jest oddanie gotowej wizytówki do drukarni.

Poniżej znajdują się przykłady klasycznych i kreatywnych ulotek.

Źródła zdjęć:

http://www.ehow.com/how_2058164_design-advertising-brochure.html

http://www.dotcreativedesign.com/2010/04/oldtown-teh-tarik-promotion-flyer-design

http://www.hierographics.co.uk/mailshots-advertising.html

http://sadiakomal.com/some-creative-leaflet-design-samples

http://www.thisworks.co.uk/leaflet_design.php

Posted in Ulotki and tagged .

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>